vzdělávání školení webináře on-line
Posledních několik let proměnilo firemní školení k nepoznání. Kdo by na konci roku 2019 odhadoval, že za pár měsíců bude většina školení probíhat on-line? A že vzdělávání dospělých projde tak výraznou proměnou?
Období velkých změn
Tento článek vychází ze zkušeností LovelyData za poslední 2 roky. Z pohledu historie je 24 měsíců krátká doba, ale z našeho pohledu se toho událo hodně. Změny zasáhly mnoho oblastí a vzdělávání rozhodně není výjimkou. V tomto příspěvku se zaměříme na firemní vzdělávání.
Všechno je on-line
Situace, která nastala na začátku roku 2020 většinu lidí zaskočila. Rychlé uzavírání všech oblastí života bylo velkým zásahem i pro nás v LovelyData. Naplánované prezenční kurzy jsme museli zrušit, peníze vrátit, ale hlavně - vymyslet, co dál.
Po on-line vzdělávání jsme pokukovali již dříve, ale pořád na to nějak nebyl čas. Až najednou se on-line výuka ukázala jako jediná možnost.
Začali jsme hledat LMS řešení, které by vyhovovalo našim potřebám. Chtěli jsme, aby platforma byla pro studující intuitivní, responzivní (někteří účastníci používají tablety) a rychlá. A protože jsme žádnou takovou nenašli, rozhodli jsme se investovat do vývoje vlastní platformy.
Ale to jsme trochu odbočili.
Best practices pro firemní on-line vzdělávání
Chcete aby vaše firemní on-line školení bylo úspěšné? Toto jsou zásady, které dodržujeme a které jsme úspěšně vyzkoušeli na našich zákaznících. 😉
1️⃣ Upravujeme obsah školení tak, aby nové dovednosti mohli účastníci okamžitě používat.
2️⃣ Pro obsah školení platí: méně je vždy více.
3️⃣ Zaměřujeme se na jedno téma. Nepřeceňujeme možnosti účastníků. Víme, že kromě školení mají ještě pracovní povinnosti. Je lepší je vzdělávat postupně.
4️⃣ Školíme maximálně 4 hodiny denně.
👉 Ještě lépe fungují 2 hodiny.
👉 Ideální je dopoledne 9:00 - 13:00.
👉 Přestávka každou 1 hodinu.
5️⃣ Pokud je školení vícedenní, rozdělíme ho do více dnů a týdnů.
👉 Např. 2 dny školení (2x8 hodin):
👉 1. týden 2x2 hodiny,
👉 2. týden 2x2 hodiny.
6️⃣ Kombinujeme teorii s praktickým procvičováním.
7️⃣ Nejedeme stylem přednášek (které uspávají).
8️⃣ Aktivní pozornost účastníků udržujeme otázkami a úkoly.
9️⃣ Preferujeme přátelskou, uvolněnou atmosféru, i když školíme "korporát".
🔟 Pracujeme se skvělými lektory.
Výhody tohoto přístupu
- Účastníci si mohou probíranou látku osahat.
- Kratší bloky pomáhají lepšímu soustředění účastníků.
- Díky lepšímu soustředění si toho účastníci více zapamatují.
- Účastníci nemusí sedět dlouhé hodiny před monitorem.
- Účastníci mají odpoledne volné pro pracovní aktivity (a nemusí tak během školení kontrolovat emaily a zprávy).
Závěrem
Školení se zkracuje. Rozhovory se zákazníky tento trend potvrzují. Doby, kdy se do školicí místnosti zavřela skupina lidí na několik dní, jsou už dávno pryč.
A nejde zde jen o zdravotní hledisko. Firmy se snaží s časem hospodařit a proto školení omezují jen na potřebnou dobu. Pečlivě vybírají obsah, protože zdlouhavá teorie má v praxi minimální využití. Obsah kurzu se přizpůsobuje na míru konkrétní společnosti, konkrétnímu odvětví v kterém působí a zejména konkrétní roli, kterou účastníci zastávají.
Oblíbená jsou prakticky zaměřená školení, která účastníkům poskytnou rychlý přehled o aktuálních trendech. A rovnou jim umožní si vše v průběhu kurzu vyzkoušet.
Pokud chcete vytvářet vlastní on-line kurzy, možná vás bude zajímat prezentace Jak vytvářet úspěšné online kurzy našeho zakladatele.